Vietnam & Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van RoLo Azië - WaarBenJij.nu Vietnam & Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van RoLo Azië - WaarBenJij.nu

Vietnam & Laos

Blijf op de hoogte en volg RoLo

06 Maart 2015 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Hier zijn we weer! Jeej wat gaat de tijd nu snel, het vliegt voorbij. We zijn nu in Laos en trekken langzaam met de slow boat die 2 hele dagen duurt richting het noorden van Thailand.

Vietnam vonden wij echt super leuk. De lokale mensen waren super lief. Veel mensen leren kennen daar. Ook kwamen we vaak dezelfde mensen weer tegen omdat de meeste dezelfde route hebben. Zo zaten we met chinees nieuwjaar met zijn tweeen op het terras in Hoi An en uiteindelijk met een hele groep die we in het zuiden van Vietnam hadden ontmoet en daar tegen kwamen. Goed feestje gehad en geweldig vuurwerk!! Hoi An vonden wij echt een geweldig plaatsje heel gezellig! De straten hingen vol met gekleurde lampionnetjes. Hele authentieke stad, hier zag je het echte Vietnamese leven. Hoe verder we het noorden op gaan hoe meer je het echte Vietnamese leven ziet. Vanuit Hoi An zijn we met de scooter naar Hué gereden dit was zo'n 125km. Heel de dag gereden om de hai van pass over te steken. Geweldig uitzicht, veel mooie groene rijstvelden en kleine witte stranden. Nadat we de Hai van pass voorbij waren kwamen we in het Vietnamese verkeer terecht waar geen regels zijn en iedereen Kris kras door elkaar rijdt. Maar we zijn veilig in Hue aangekomen, Net op tijd want het begon daarna te regenen. Onze eerste druppeltjes! Was verder super goed geregeld onze backpacks werden gedropt bij ons hostel.
In Hué hadden we het wel na een dag gezien, was niet heel veel te doen. Hebben daar een aantal pagoda's bezocht. Volgende dag zijn we met de slaapbus (snachts) vertrokken naar Hanoi de hoofdstad van Vietnam. Dit was een lange reis met veel hobbels en gaten in de weg, slapen kwam er dus niet van. Eenmaal aangekomen in Hanoi sliepen we in de old quarter dit is een oude authentieke wijk in Hanoi, veel barretjes, restaurantjes, hostels en winkeltjes. Eenmaal gesetteld te zijn in het hostel zaten we beneden en hoorde we een hard en raar geluid. We wisten niet was het was, Tot we buiten gingen kijken en jahoor aan de overkant van het hostel werden de kippen geslacht. Overal voedsel op straat en natuurlijk een hoop getoeter. Het was geweldig om hier door de straten te lopen. Na 2 nachten in Hanoi hadden we besloten een vliegticket te kopen naar Vientiane (Laos). Aangezien we veel vreselijke verhalen hebben gehoord over een busreis die wel 25 tot 30 uur zou gaan duren. Vliegen was maar liefst 1 uur.

Toen we in Laos aankwamen was het eerste wat ons opviel dat het zoooo stil en rustig was. Geen getoeter geen drukte, heerlijk! Vientane is de hoofdstad van Laos maar het lijkt een groot dorpje. Ook hier in Laos zag je de baguettes en veel Franse toeristen. Dag na onze aankomst zijn we met de lokale bus naar het buddha park gegaan. Parkje vol met buddha beelden, heel mooi. Maar wat een warmte niet normaal in de middag rond de 40graden! Savonds over de nachtmarkt gelopen, gelukkig koelde het lekker af.

Vanuit Vientane naar Vang Vieng gegaan met de bus. Mooie bus reis door de bergen en langs de lokale dorpjes. Gelukkig reedt deze chauffeur lekker rustig.

In Vang Vieng hadden we een super gave bamboohut met prachtig uitzicht op de rivier en de rotsen. Een balkon met chille hangmatten en bedden. Elke ochtend en avond kwamen er 4 luchtballonnen voorbij, schitterend zo tussen de bergen. Zijn de volgende dag met de scooter naar de blue lagoon en de cave gereden. De weg hier naar toe was een lange weg vol met zand stenen en flinke kuilen. Maar gelukkig hebben wij en ook de scooter het overleefd. Onderweg zijn we wat gaan eten waar ons een schaaltje met bijen werd aangeboden, maar dit hebben we toch maar afgewezen.
De volgende dag zijn wij gaan tuben waar Vang Vieng om bekend staat. Je ligt in een binnenband van een vrachtwagen en dobbert in de rivier. Waar aan de zijkant van de rivier barretjes zijn gebouwd waar je lekker wat kan drinken, wij hebben hiet een lekker lao biertje gedronken en een potje Ping Pong gespeeld waarna we weer verder zijn gegaan. De meeste mensen blijven hier en wachten tot het feest begint en pakken daarna de tuk tuk terug naar het dorpje. Wij hebben ervoor gekozen om heel de rivier af te dobberen. We kwamen langs lokale mensen die blij waren als ze iemand in een tube zagen ze gooide een lang touw naar je en trekken je zo bij hun barretje naar binnen en bieden zelf gemaakte whisky aan. Eenmaal weer verder in de rivier sprongen de lokale kids op de band en sprongen er vanaf.
En wat was dit een mooie omgeving je dobbert in een kleine rivier omringt door mega bergen.

Uiteindelijk zijn we met de bus
naar Luang Prabang gegaan. Deze busreis was echt vreselijk duurde maar 4 uur, alleen het was in de bergen met scherpe bochten en flinke gaten in de weg. Wij zaten achterin de bus en dat is niet het beste plekje. Roy werd dus ook voor de eerste keer wagenziek. Gelukkig stopte de bus net optijd en kon hij een reistabletje innemen.
Mooi gezellig stadje, waar je de invloed vanuit Frankrijk duidelijk terug ziet. Super grote nachtmarkt! Waar Loes het liefst alles zou willen kopen, zo ontzettend veel leuke spulletjes. In Luang Prabang was het ook zo warm overdag dat we 3 dagen lang bij de Kuang Si waterval hebben uitgehangen. Grote waterval die je langs alle kanten kon beklimmen en op de mooiste plekken terecht kwam. Heerlijk kunnen zwemmen in het fel blauwe schone water. Echt een droom zo mooi! Vaak reden we zelf met de scooter naar de waterval waar we onderweg veel schooltjes tegen kwamen. Zo hebben we sochtends bij een bibliotheek schoolboeken, pennen en schriften gekocht en zijn we deze bij een schooltje gaan brengen. Dit was echt een hele mooi ervaring! De kinderen waren allemaal zo dankbaar en zo ontzettend lief. Buiten gingen ze voor ons liedjes zingen en dansen. Te mooi voor woorden. Heel gaaf dat we dit hebben kunnen doen. Echt een hoogtepunt van onze reis.

Nu nog een paar weekjes flink genieten. Voordat het echte leven weer begint!

Groetjes van ons uit Laos!

• 06 Maart 2015 - 18:40

Vaders:

Vakantiegangers, wat een heerlijk verslag van jullie. Geniet er nog maar even van, want nu gaan we aftellen hoor.xxxxx

• 06 Maart 2015 - 20:04

Monique:

Wat een ervaring wat jullie allemaal meemaken,we gaan aftellen hoor!!!!!!

• 06 Maart 2015 - 21:24

Bertie:

Wat een schitterend reisverslag weer !! Heerlijk om dat te volgen!! Geniet nog maar van jullie laatste weekjes in thailand.

• 07 Maart 2015 - 09:30

Evy:

Wat een mooi verhaal om te lezen! Vooral van dat schooltje super!
    Vergeten jullie nooit meer dit!
    En wij gaan aftellen!!
    Dikke kus

• 09 Maart 2015 - 19:20

Juutje :

Lekker genieten nog de laatste weken!!
    De slow boat is lang maar super! Geniet van het mooie uitzicht!